Onderzoek vakantiesluiting

Nu de vakantieperiode achter de rug is, publiceren wij het onderzoek over de bedrijfssluiting. Handig om voor de eigen evaluatie mee te nemen. Wat is gebruikelijk en is het anders dan vorig jaar?
Over dat laatste kunnen wij kort zijn: in 2021 en 2022 was het dezelfde groep die de deur op slot deed. Zo’n 34% van de bedrijven koos voor een bedrijfssluiting, de rest dus niet. Dat is wat minder dan een aantal jaren terug, want toen sloot nog 41% van de signbedrijven in de zomer. Overigens is bij de ondernemers het voornemen om volgend jaar een bedrijfssluiting door te voeren iets groter: 36% van de respondenten geeft aan daar nu voor te kiezen.
Van de bedrijven die waren gesloten, koos 36% voor 2 weken en 36% voor 3 weken sluiting. Een week sluiting wilde slechts 15%. De rest varieerde van 1 tot 6 weken bedrijfssluiting.
Op de vraag aan bedrijven die de hele zomer open waren of ze wel de afdeling productie hadden gesloten, bleek dat bij niet meer dan 11% het geval te zijn.
Overall kan worden gesteld: in de signsector voert ruim een derde van de bedrijven een bedrijfssluiting door en van de bedrijven die open blijven, sluit slechts 11% haar productie-afdeling.