Cyberweerbaarheid in de signbranche
Zogenaamde ‘ransomware’ is geen nieuw fenomeen. Al jaren worden computers, telefoons en andere apparatuur gehackt met als doel losgeld te eisen. Vroeger waren deze aanvallen grotendeels willekeurig en de geëiste bedragen niet meer dan enkele honderden of duizenden euro’s. Intussen heeft deze tak van cybercrime echter een professionalisering doorgemaakt en is het MKB aanzienlijk vaker het doelwit.
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwt bedrijven dan ook om deze digitale dieven niet te onderschatten. Want niet alleen kan ransomware leiden tot een platgelegd netwerk en het op moeten hoesten van losgeld, het kan ook blijvende schade aanrichten. Denk aan gecorrumpeerde bestanden en apparatuur die niet meer werkt, maar ook professionele relaties bij wie een deuk in het vertrouwen wordt opgelopen.
Juist nu er meer en meer ‘ransomware-as-a-service’ op de markt is (kant-en-klare pakketten voor de minder technische criminelen), neemt de kans toe dat de kleinere en middelgrote signbedrijven slachtoffer worden. In verband met deze ontwikkeling benadrukt het NCSC dan ook verschillende maatregelen, waaronder een degelijke bescherming tegen phishing, het beperken van USB-gebruik en het filteren van webbrowser-verkeer. Makkelijke stappen die een heleboel schade kunnen voorkomen. Personeel geen gebruik laten maken van persoonlijke e-mailaccounts en geen eigen software laten installeren op bedrijfscomputers zijn vergelijkbare acties die het risico drastisch verminderen.
Het Nationaal Cyber Security Centrum heeft een factsheet gepubliceerd met uitgebreide aanwijzingen en advies over het voorkomen van een ransomware-aanval. Dat document is hier terug te vinden.