Wist je dat?

Een autoreclame is het visitekaartje voor je bedrijf. Een bedrijfsauto die veel op drukke wegen rijdt wordt per maand door honderdduizenden personen gezien. Dit kan oplopen tot wel twee miljoen impressies per jaar (CBS). Met een relatief lage investering heeft men in verhouding een ontzettend groot bereik. En, niet onbelangrijk, met autoreclame bereikt men de doelgroep in de regio waarin men zelf actief is. Verkeersdeelnemers kunnen niet om de boodschap heen; wegzappen of wegklikken is er niet bij. Autobestickeren.com heeft een aantal feiten en aardige weetjes over auto’s, vervoer en transport onder elkaar geplaatst.

 

Feiten en cijfers

 

Leaseauto’s goed voor 24 miljard kilometers

 

Nederlanders reden met leaseauto’s 24 miljard kilometer in 2015. Zo’n twee derde van de leaseauto’s is in bezit van 30-50 jarigen. Vooral mannen hebben een leaseauto.

 

Bestelauto’s rijden 15,8 miljard kilometers in 1 jaar

 

Het gebruik van bestelauto’s voor goederenvervoer, maar ook door de dienstverlenende sectoren is in de lift. Dit is zichtbaar in het aantal bestelauto’s op de weg en het totaal aantal gereden kilometers. Alle Nederlandse bestelauto´s tezamen reden in 2016 in totaal 15,8 miljard beladen voertuigkilometers.

 

‘Knister-Knaster-team’

 

Het voorkomen van storende geluiden in auto’s krijgt al vele jaren alle aandacht. Zo kent Audi bijvoorbeeld al twintig jaar het ‘Knister-Knaster-team.’ Dit zijn getrainde geluidsdetectives die alle irritante bijgeluiden in een auto het zwijgen proberen op te leggen. Doel is om in de auto absolute stilte te creëren. Met de komst van volledig elektrische auto’s wordt de uitdaging des te groter.

 

Wie rijden het meest?

 

De 30- tot 50-jarigen rijden het meest met hun auto, gemiddeld 8,3 duizend kilometer per inwoner in 2015. Zij worden gevolgd door de groeiende groep 50- tot 65-jarigen.

 

64 miljoen ton goederen in bestelauto’s

 

Nederlandse bestelauto´s vervoerden in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland en 1 miljoen ton gaat de grens over. Sinds 2015 groeit het vervoer per bestelauto harder dan het overige wegvervoer, waardoor het aandeel kon toenemen van 7,3 procent in 2015 naar 7,6 procent in 2016.

 

Kleur bekennen

 

Mensen kiezen een kleur auto die bij hun persoonlijkheid past. Zo schijnen mensen die succes willen uitstralen voor zwart te kiezen, staat een rode auto voor passie, groen voor een jeugdige uitstraling en lichtblauw voor introvert.

 

Particulieren rijden 91 miljard kilometers

 

In 2015 reden alle particulieren samen 91 miljard kilometer. In 2005 was dit 86 miljard kilometer, een toename van ruim 6 procent.

 

De geur van Rolls Royce

 

Rolls Royce heeft een specifieke geur ontwikkeld. De nieuwe wagens roken door het gebruik van modernere materialen op een bepaald moment niet meer zoals vroeger. Het oorspronkelijke aroma werd geanalyseerd en nagemaakt. Tegenwoordig wordt de gepatenteerde geur bij elke Rolls onder de zitting gespoten. Volgens de autofabrikant vormt de Rolls-geur een cruciaal (verkoop)onderdeel van het product.

 

Nestgeur

 

Ook Volvo maakt werk van zijn eigen ‘nestgeur’. De Zweedse autofabrikant zet een testpanel in die cijfers geven aan de reuk van automaterialen. Uit onderzoek blijkt dat we ook beïnvloed worden wanneer we de geur niet bewust kunnen waarnemen. Zelfs bij heel lage concentraties beïnvloeden geuren onze stemming. Denk aan de geur van een autoshowroom als je een nieuwe auto wilt kopen.

 

Vrachtauto’s goed voor 5,5 miljard voertuigkilometers

 

Nederlandse vrachtauto´s reden 5,5 miljard beladen voertuigkilometers, waarvan 3,1 miljard binnenlands.

 

Nederlandse bestelauto´s rijden in totaal dus bijna drie keer zoveel beladen kilometers dan Nederlandse vrachtauto’s.

 

Ogen van je auto

 

In een markt met heftige concurrentie gaat het in de auto-industrie vooral om de details. Zo zijn er talloze studies gemaakt en wordt er veel aandacht besteed aan het ontwerp van autolampen. Deze worden gezien als de ‘ogen’ van het voertuig. Mensen zien de auto vaak als een persoon, met een gezicht dat bepaalde emoties oproept.

 

[Bronnen: CBS Bevolkingstrends februari 2017 | KiMnet.nl Imago en openbaar vervoer | Ministerie IenW]