Wat is Sign?

Het ontwerp bepaalt de kracht van signs. De signbedrijven zijn hierin specialist en onderscheiden zich door creativiteit en vakmanschap. Kiest u voor een bijzondere reclame dan geeft een sign de oplossing!

 

 

Binnen en buiten, groot en klein, opvallend of bescheiden, overal vind je ze. Signs! Sign is de reclame die vast wordt gemonteerd. Sign is een vorm van reclame die binnen en buiten dezelfde waarde heeft. Het gevoel bij een product of dienst, de corporate identity van een bedrijf, valt of staat bij het gebruik van een sign. De kracht van signs valt niet te onderschatten. Sign is nieuw, maar eigenlijk al heel oud.

 

Het begrip sign is veelomvattend. Een sign is meer dan een eenmalige actie voor een kortstondige reclameboodschap. Reclame op auto’s is sign. Gevelreclame en lichtreclame vallen onder de noemer sign. Signs is ook presentatiemateriaal. Bijvoorbeeld bewegwijzering: van heel klein binnen, tot immens groot buiten. Ook is een displaywand of een complete stand disciplines binnen sign.

 

Het ontwerp bepaalt de kracht van signs. De signbedrijven zijn hierin specialist en onderscheiden zich door creativiteit en vakmanschap. Kiest u voor een bijzondere reclame dan geeft een sign de oplossing!

 

Ook in de signsector zijn de ontwikkelingen het afgelopen decennium in rap tempo gegaan.

 

Autoreclame is meer

Voor autoreclame weten velen de weg naar het signbedrijf te vinden. Helaas wordt er dan nog veel over beletteren gesproken, terwijl het opbrengen van ‘letters’ wel de meest eenvoudige vorm van autoreclame is. Ook in de signsector zijn de ontwikkelingen het afgelopen decennium in rap tempo gegaan. Autoreclame is al lang niet meer die platte tekst. Het begint bij het ontwerp, waar het signbedrijf veel aandacht voor heeft en dat meer is dan een plaatje projecteren. Vervolgens moet men bij het aanbrengen van de folie met allerlei delen van de auto rekening houden.

 

Het materiaal dat voor autoreclame wordt gebruikt, is flinterdun. Toch liegen de specificaties er niet om. Vakmanschap van het signbedrijf wordt herkend door het gebruik van duurzame materialen en innovatieve technieken. Op de verwerking ervan komen wij in een volgende blog nog uitvoerig terug. Ook voor autoreclame geldt: het Erkend Signbedrijf, goed gezien!

 

Gevelreclame

Gevelreclame behoort tot een van de oudste vormen van signing. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen verlicht en onverlicht, waarbij de versie met licht in de volksmond lichtreclame wordt genoemd.

 

Een lichtbak is een van de oudste vormen van verlichte reclame. Onverlichte reclame was er natuurlijk eerder, want gewoon een bord beschilderen deed men al ver voordat het Wilde Westen zich had ontwikkeld.

 

Reclameborden zijn er in vele varianten; we zien ze op de gevel van een winkel of op een bedrijfspand en in een eenvoudige variant langs sportvelden. Als basis dient een paneel, waarvoor in het verleden hout en tegenwoordig onderhoudsvrije sandwitch panelen van kunststof voor worden gebruikt. Voor de teksten en afbeeldingen op het paneel is het signbedrijf jaren geleden al afgestapt van het schilderwerk en wordt er nu gewerkt met snijfolie in allerlei kleuren, XL printing op zelfklevende folie of rechtsreeks XL printen op het paneel.

 

Beduidend meer design en raffinement treft men aan in gevelreclame die is opgebouwd uit losse letters en/of tekens. Ook deze zien we in het straatbeeld als verlichte en onverlichte versies. Bij de verlichte versies is de lichtbron vaak binnenin de letter of het teken aangebracht, waardoor de letter automatisch een bepaalde diepte krijgt. In vakjargon dragen ze dan de naam doosletter.

 

Het gebruik van lichtbakken is in de afgelopen jaren langzaam afgenomen omdat het als een minder verfijnd product wordt ervaren. En inderdaad, een neontekst of losse letters (verlicht of aangelicht) hebben vaak meer design in zich.

 

Frappant is dat indien een soortgelijke techniek als die van de lichtbak voor een reclamezuil wordt aangewend, het een heel eigen uitstraling krijgt. Dit is te verklaren doordat de vormgeving meer design heeft.

 

Bij met name de gevelreclame waar de lichtbron is ingebouwd (en er dus niet wordt aangelicht) zien wij de opkomst van de ledverlichting. Verlichting met leds ontwikkelt zich razendsnel en kan daardoor op steeds grotere schaal verantwoord worden toegepast. Een weg die veel signmakers al jaren geleden zijn ingeslagen.

 

Wilt u weten wat sign voor u kan doen? Zoek een Erkend Signbedrijf via onze site!